onsdag 7 december 2016

TREDJE SÖNDAGEN I ADVENT - Bana väg för Herren, "re-use preaching" - ett miljötänk

På söndag firar vi familjegudstjänst i Vendelsö kyrka. Förra gången valde jag att ha 2 textläsningar, men denna gång blir det bara en och inte evangelietexten, utan episteltexten.

Strider då lagen mot Guds löften? Nej, inte alls. Om vi hade fått en lag som kunde skänka liv hade rättfärdigheten verkligen berott av lagen. Men nu har skriften lagt allt under synden, och då kan löftet till dem som tror uppfyllas bara genom tron på Jesus Kristus.  Innan tron kom hölls vi under uppsikt, med lagen över oss, tills tron skulle uppenbaras.  Så har alltså lagen varit vår övervakare tills Kristus kom, för att vi skulle göras rättfärdiga genom tron.  Men nu när tron är här har vi inte längre någon övervakare.

Inte längre slavar, utan söner


Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.  Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet.
                                                                                                      Galaterbrevet 3:21-29

Innan jag fick jobb i Österhaninge församling bodde jag med min lillebror William i Kil utanför Karlstad. Vissa söndagar dyker det upp texter som man trivs med och känner igen och predikat över förut. Jag känner en viss fascination över att en text flera år senare än man predikat över den 1,3,4 gången fortfarande kan ge samma budskap. Att återanvända predikan givetvis med en smärre eller större uppdatering kallade min bror för "fuskpräst" - men med dagens miljötänk får man väl döpa om det till "re-use preaching".
Det sista stycket är ett av mina favoritställen att bygga mina doptal på & tillsammans med stycket ovan om lagen & tron känns söndagens predikan som en intressant utmaning - en kombo mellan re-use preaching och landa i advents- & julbudskapet.

Kommentarer

Praisegate

shalom

gracedoctrine

Den gode doktor Luther själv kommenterar

united states conference of catholic bishops



En av psalmerna som jag känner kan passa på söndag är "Jesus från Nasaret här går fram" & när psalmerna väl finns på Spotify brukar jag lägga upp dem på min Facebook-profil som jag använder i mitt prästerliga kall. Jag hittade en version som jag tyckte mycket om med Ulf Christiansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar